Често задавани въпроси

Въпроси:

1. Какво е cards.uni-sofia.bg?

2. Какви електронни карти се предлагат, и каква е разликата между всяка от тях?

3. Направих заявка за карта, а сега какво?

4. Къде мога да променя снимката, към заявката която направих за електронна карта?

5. Къде мога да добавя/променя платежен документ, към заявка която направих за електронна карта?

6. Мога ли да изтрия заявка за карта?

7. В данните, които са включени в заявката ми за карта(година, курс) са от последния семестър, а не от текущата година. Това проблем ли е?

8. Не мога да заява карта, постоянно ме връща във формата да обновя информацията си. Защо?

9. Имам ISIC карта, и искам да я подновя, но не виждам опция за това и при заявяване на нова карта в системата показва цена само за издаването й. Какво да правя?

10. Зададох начин на плащане към направена от мен заявка, но в последствие реших че ще искам да платя по другия начин. Възможно ли е да променя начин на плащане?

11. Промених снимката си многократно, но отново получавам съобщение за Проблемна снимка. Какво да правя? (съдържа примери за снимки, които одобряваме и не одобряваме)

12. Има ли категория студенти, които не заплащат такса за издаване на електронна карта?

13. Какво означават различните статути на нашите заявки и какви деиствия се очаква да предприемем при всеки от тях?

14. От къде мога да видя номер на карта, за приложението на ISIC?


1. Какво е cards.uni-sofia.bg?

cards.uni-sofia.bg е система чрез която служители/преподаватели/студенти на СУ Св. Климент Охридски могат да заявяват електронни карти, чрез които могат да получат достъп до различни звена и учреждения на университета, както и достъп до библиотеки и вход в общежития, а от академичната 2021/2022, те дават и достъп до единната система на Европейска студентска карта, даваща възможност за идентификация в повечето европейски университети (което би било особено полезно, за онези, които смятат да се възползват от възможностите по програма "Еразъм+").

2. Какви електронни карти се предлагат, и каква е разликата между всяка от тях?

Подробна информация за всяка карта, може да откриете тук.

3. Направих заявка за карта, а сега какво?

Преди да бъде отпечатана, Вашата заявка се преглежда от служител, като същият проверява:

  • Дали снимката, която сте добавили отговаря на изискванията (т.е. снимката е в паспортен формат и с добро качество)
  • Дали приложеният от Вас документ (при плащане по банков път) е с добро качество

Ако някое от горните изисквания не е спазено, ще Ви се изпрати имейл с подробна информация за проблема/ите, които трябва да коригирате.

Ако всичко по направената от Вас заявка отговаря на изискванията, ще получите съобщение, че заявката Ви е одобрена.

Картата се получава във филиалната библиотека на факултета в срок от 14 работни дни, считано от датата на одобрение на заявката. (Възможно е в момента да има забавяне).

4. Къде мога да променя снимката, към заявката която направих за електронна карта?

От Меню изберете Моите карти, след което от Действия изберете 'Промени изображение', към съответната заявка.

5. Къде мога да добавя/променя платежен документ, към заявка която направих за електронна карта?

От Меню изберете Моите карти, след което от Действия изберете Добави/Промени платежен документ, към съответната заявка.

6. Мога ли да изтрия заявка за карта?

Да, ако не сте направили плащане или не е със статут Изпратена за печат.

7. В данните, които са включени в заявката ми за карта(година, курс) са от последния семестър, а не от текущата година. Това проблем ли е?

Не, не е проблем. Информацията за Вашия курс/ учебна година не се използва при отпечатване на заявената от Вас карта.

8. Не мога да заява карта, постоянно ме връща във формата да обновя информацията си. Защо?

Възможните причини за това са няколко:

  • Паролата, която въвеждате да е грешна.
  • Да сте прекъснал/сем.-завършил/дипломиран студент.
  • Да има технически проблем, за който е необходимо да изчакате няколко минути.

9. Имам ISIC карта, и искам да я подновя, но не виждам опция за това и при заявяване на нова карта в системата показва цена само за издаването й. Какво да правя?

От академичната 2021/2022г., Вашата карта играе ролята и на Европейска студентска карта, която дава възможност за идентификация в повечето европейски университети - особено полезно, ако решите да се възползвате от възможностите по програма "Еразъм+".
Тъй като Европейската студентска карта има допълнителни реквизити, вкл. QR-код, който дава достъп до Вашето студентско състояние, трябва да преиздадете Вашата СУ ISIC карта (т.е. да заплатите реалната цена от 20лв.). Тази година подновяване чрез стикери в ISIC няма да се прави - това ще стане възможно от другата година, на преиздадените карти.

10. Зададох начин на плащане към направена от мен заявка, но в последствие реших че ще искам да платя по другия начин. Възможно ли е да променя начин на плащане?

Да, възможно е. На всеки 15 мин. от заявяването на карта/или последна промяна от начин на плащане Вие можете да изтриете текущия начин на плащане и да зададете нов.

  • За да изтриете начин на плащане от Меню, изберете Моите карти, след което от Действия на съотвената заявка изберете Отмени плащане.
  • За да зададете нов начин на плащане, от страницата на съответната заявка задаите желания метод на заплащане.

Горния метод може да се приложи и когато възникне грешка и поради някаква причина не успеете да вземете кода за да заплатите на каса на Изипей.

11. Промених снимката си многократно, но отново получавам съобщение за Проблемна снимка. Какво да правя?

Възможните причини са няколко:
1. Размерът на изображението, което добавяте да е прекалено малък.
2. Светлината на изображението да не е достатъчно добра.
3. Качеството на изображението да е лошо.
4. Да сте изрязали част от лицето или главата си.
5. Лицето Ви да не е на фокус, или да е прекалено близо до камерата (подобно на сл. 4).
6. Върху снимката да има излишни елементи(напр. печати).
7. Фонът на снимката да не е подходящ за документ.
8. Да не гледате в камерата, докато се снимате.

Ако не сте сигурни как трябва да изглежда Вашата снимка, един добър ориентир е снимката, която сте използвали за студентската си книжка или лична карта.

Много добри примери с условията една снимка да се приеме за документ.

Примерите от горния линк на БГ

Как да си направим снимка подходяща за документ вкъщи?
Как да си направим снимка подходяща за документ с нашия телефон?

Как да избегнем сенките в нашите снимки?

Премахване на фон
Online редактор на снимки
Online обработка на снимки за документ(начин да придобиете представа къде трябва да застане лицето Ви, и колко надалеч от камерата трябва да е то).

Изпращайки ни съобщения с молба да Ви одобрим снимки, които не са с добро качество, няма да забърза процеса по отпечатването на Вашата карта, напротив - всяка неодобрена от ISIC снимка, ще Ви коства време отново да добавите снимка, заявката Ви да бъде прегледана от служител на СУ и да бъде изпратена наново към ISIC.

12. Има ли категория студенти, които не заплащат такса за издаване на електронна карта?

Не, таксата за издаване на електронна студентска карта е такса за административна услуга и е дължима от всички студенти."

13. Какво означават различните статути на нашите заявки и какви деиствия се очаква да предприемем при всеки от тях?

Всяка от Вашите заявки преминава през няколко етапа, които се описват чрез т.н. статути, състояния на карта. За проследяването на всеки от тези статути можете да следите своята страница на направените от Вас заявки (меню Моите карти).
При заявяване на карта, Вашата заявка е със статут Заяви. Тук се очаква да преминете към следващия етап, избирайки начин на заплащане на Вашата карта.
Според това какъв метод на заплащане изберете, се различават следните два момента, според зададения начин на плащане:
1. При избор на заплащане чрез ePay, то системата ще бъде сигнализирана за извършеното плащане и статутът на Вашата заявка сама ще премине към състояние Завършен (статут на плащане).
2. При избор на заплащане по банков път, се очаква да добавите платежен документ към системата, като статутът на плащане ще премине към Очаква одобрение на плащане.

При първия начин на плащане, това което остава, за да се промени Вашия статут, е прикачената от Вас снимка да бъде одобрена (състояние Одобрена), или отхвърлена(състояние Проблемна снимка). Когато статутът в случая е преминал към Проблемна снимка, то се очаква от Вас да промените снимката си, с нова подходяща снимка, както е описано в примерите, във въпрос 11.
При втория начин на плащане, колегите проверяват две неща - достоверността на добавения от Вас платежен документ, и дали прикачената от Вас снимка отговаря на изискванията. При проблем на платежния документ, статутът Ви ще бъде променен на Проблемен платежен документ. Очаква се от вас в този случай да прикачите нов платежен документ, доказващ извършеното плащане за заявената от Вас карта. При втория случай, състоянието на Вашата заявка ще премине в статут Проблемна снимка, при който е необходимо да прибавите нова снимка, отговаряща на необходимите условия.

Ако всичко е наред, то Вашата заявка ще премине в състояние Одобрена.

След като Вашите заявки бъдат одобрени, не се очаква да предприемате никакви деиствия(възможно е това да стане необходимо, след като ISIC проверят заявките Ви отново, и ни сигнализират че има проблем - например с някоя от добавените снимки). Следващата стъпка след одобрение на Вашите заявки е, информацията Ви да бъде изпратена към ISIC, за отпечатване. Това се сигнализира чрез промяна на статута на картата Ви в състояние Изпратена за печат. Когато информацията Ви е обработена, и заявката Ви е одобрена от ISIC, към Вашата заявка се добавят нови полета, включително номер на ISIC карта, чрез който можете да използвате тяхното приложение. Статутът в случая на Вашата заявка преминава в Отпечатана(въпреки, че все още не е; информация за това когат същата ще бъде готова, ще получите чрез съобщение, виж ЧЗВ-ISIC). След това, статутът на картата Ви преминава в състояние - Експортирана за библиотека, т.е. информацията Ви е изпратена към библиотите на СУ.

Обобщение: Накратко Вашите заявки преминават към следните статути.

Начин на плащане чрез банков превод

  1 2 3 4 5 6 7 8
Състояние карта Заявена    

Одобрено плащане или Одобрена или Проблемен платежен документ или
Проблемна снимка

Одобрена Изпратена за печат Отпечатана Експортирана за библиотека
Състояние плащане Не е зададено Очаква качване платежен документ Очаква одобрение плащане   Завършен      
Очаквани действия от Ваша страна Избиране метод на плащане Заплащане и добавяне на платежен документ  

Проблемен платежен долкумент - прикачане на нов документ

Порблемна снимка - добавяне на нова снимка

       
Очаквани действия от наша страна     Проверка на платежен документ/снимка  

 Изпращане на информация към ISIC

     

Начин на плащане чрез ePay

  1 2 3 4 5 6 7
Състояние карта Заявена     Проблемна снимка или Одобрена Изпратена за печат Отпечатана Експортирана за библиотека
Състояние плащане Не е зададено Очаква плащане Завършен/Изтекъл        
Очаквани действия от Ваша страна Избиране метод на плащане Заплащане Изтекъл - необходимо е да изберете нов начин на плащане Проблемна снимка - прикачане на нова снимка      
Очаквани действия от наша страна     Завършен - проверка на снимка

 

Изпращане на информация към ISIC    

(Ще бъде добавена информация за другите статути по-късно).

14. От къде мога да видя номер на карта, за приложението на ISIC?

Ако статутът на Вашата заявка е Отпечатан/Изпратена за печат, то в страницата на същата са добавени нови полета, сред които е номер на ISIC карта.